Vynálezca aeromobilu z Nitry Štefan Klein: Vymyslel a navrhol lietajúci automobil
10. január 2017
Slovensko, aj Nitru spropagoval viac ako všetky reklamné agentúry dokopy. Doc. Ing. Štefan Klein

Slovensko, aj Nitru spropagoval viac ako všetky reklamné agentúry dokopy. Doc. Ing. Štefan Klein, akad. soch. – je dizajnér, konštruktér, pedagóg a inovátor. Venuje sa navrhovaniu dopravných prostriedkov. Narodil sa v roku 1959 a žije v Nitre. Vyštudoval Strojnícku fakultu SVŠT a VŠVU v Bratislave, odbor dizajn, postgraduálne vzdelanie získal vo Francúzsku.  Dodnes vedie prvý ateliér transport dizajnu na Slovensku. Získal Národnú cenu za dizajn (spolu s I. Čobejom), v roku 1999 Baničovu cenu (za ľahký elektrický automobil). V zahraničí hosťuje na vysokých školách a v porotách dizajnérskych súťaží.  

Po aeromobile túžil už Henry Ford začiatkom 20. storočia a po ňom mnoho ďalších. Vývojom sa zaoberá niekoľko spoločností, ale žiadna zatiaľ nedotiahla svoj produkt do sériovej výroby. Myslíte, že vám sa to podarí?

„Práve preto to robím, aby sa to podarilo. Podľa mňa, každý inovátor, by mal mať cieľ, aby bola jeho snaha úspešná. Mojím hlavným cieľom  je však vyvinúť spoľahlivý, sériovo vyrábaný produkt, ktorý bude bezpečný. Musí byť ale zabezpečený sled jednotlivo za sebou nadväzujúcich činností, ktoré musia zapadnúť tak, aby sa to podarilo. Firma sa venuje vývoju aeromobilu dlhodobo a prijatí tiež boli ďalší noví zamestnanci z oblasti letectva a automobilizmu.“  

Predpokladám, že cieľovým trhom pri sériovej výrobe budú Spojené štáty americké, kde má lietanie ľahkými súkromnými lietadlami väčšiu tradíciu ako v Európe. Ale iste už evidujete záujem o aeromobil v Európe i na Slovensku.

„Isteže, Spojené štáty sú vzhľadom na reláciu lietadlo – užívateľ najreálnejším trhom, ale mimoriadne expandujúcim trhom je najmä Čína, ale aj oblasti s veľkými diaľkami (bývalé štáty ZSSR). Evidujem však aj záujem v Európe a na Slovensku, kde sú v rámci Schengenu tiež veľké možnosti. Zaujímavosťou je, že aj na Slovensku je rastúci počet užívateľov lietadiel, takže i u nás, by podľa mňa s predajom nemal byť problém.“

Prečítal som všetky „verneovky“ a aj diplomovku som písal o aeromobile

Kde vám skrsol nápad vyrobiť lietajúce auto ? Fantomas alebo bondovky?

„Nápad lietajúceho auta je súčasťou rodinnej tradície a zaoberal sa ním už môj otec. A aj ja, keď témou mojej diplomovej práce bol práve aeromobil. Samozrejme, v rámci Klubu literárnej mládeže som prečítal všetky knihy od Julesa Verna a tiež ma fascinoval príbeh Fantomasa. Cieľ vzlietnuť má podľa mňa každý, dizajnér to má však ľahšie, lebo môže daný stroj aj vyvinúť a podieľať sa na jeho výrobe. Ja však nechcem byť  súčasťou organizovanej výroby, to nechám na profesionálov.“    

 

Aké sú technické parametre auta s krídlami?

„Blízke autu aj štandardnému lietadlu s tým, že ako lietadlo by malo mať rýchlosť okolo 200 km/h a ako auto rýchlosť bežného automobilu. Bude však dlhšie ako bežné auto (5,8 až 6 m). Nebude to auto do centra, ale „from Door to Door“ – z dverí do dverí. Tiež nepredpokladám, že by to mal byť masový produkt.    

Vaše plány do ďalšieho obdobia? Plánujete navrhnúť, resp. vyrobiť ešte niečo netradičnejšie ako aeromobil? Alebo sa budete sústrediť na doladenie technických parametrov lietajúceho auta?  

„Najväčšiu časť energie venujem doladeniu aeromobilu, čakajú náš teraz náročné úlohy a obdobie, v ktorom chcem, aby lietajúce auto prešlo všetkými potrebnými skúškami a bola začatá jeho výroba. Pracujem  však aj na tom, aby sa vo firme nestratil potenciál a rozvíjané boli netradičné a nezavedené metódy – inovačné vlny, ktoré budú súčasťou DNA firmy.“ 

FOTO: Štefan Klein na snímke spoločne s primátorom Nitry Jozefom Dvončom. (j)

 

 

 


Najčítanejšie správy
Pracovná doba na MsÚ v Nitre dňa 14.04.2022
14. apríl 2022
Ľuďom z Ukrajiny pomôže grantový program
14. apríl 2022
Diskusie, kvízy, sokoliarstvo aj piknik v parku
14. apríl 2022
Kedy budú vyvážať odpad počas Veľkej noci?
7. apríl 2022