Ide o jednu zo služieb Komunitného centra pre pracovnú a vedomostnú mobilitu v Nitre.
Centrum slúži klientom z radov zamestnancov – štátnych príslušníkov tretích krajín a krajín Európskej únie s vydaným pracovným povolením pre prácu na Slovensku a pre obyvateľov Nitry. Otvorené bolo 1. októbra 2019 v priestoroch Klientskeho centra na Mestskom úrade.
Počas prvého roku fungovania poskytli jeho pracovníci 288 konzultácií 190 klientom
Pracovníci centra riešili najmä otázky v súvislosti s pobytom na Slovensku, so zamestnaním, s rodinou, so vzdelávaním či rekvalifikáciou. Taktiež pomáhali napríklad pri podávaní dane z nehnuteľnosti, zápise do katastra, žiadosti o opatrovateľské, správnom konaní na cudzineckej polícii, získaní pomoci zo strany mesta Nitra, otázkach o platení komunálneho odpadu ale aj informáciách o veľvyslanectvách Ukrajiny a Peru pre vybavenie nových cestovných dokladov.
Miesto prvého kontaktu sa najčastejšie obracali štátni príslušníci Ukrajiny (54), Iraku (50) a Srbska (24). Navštívili ho aj cudzinci z Peru, Ruska, Grécka, Brazílie, Rumunska, Bieloruska, Poľska, Írska, Japonska a Indie.
„Miesto prvého kontaktu COMIN neslúži len cudzincom, ktorí sú kľúčovou cieľovou skupinou poskytovaných služieb, ale aj majoritných obyvateľom mesta Nitra,“ uvádza Nikoleta Kováčová, PR manažérka COMIN. V tomto smere jeho služby využívali najmä zamestnávatelia, ktorým bolo viackrát poskytnuté sociálno-právne poradenstvo.
Pomáhali aj počas pandémie, kedy bolo centrum zatvorené
Počas pandémie koronavírusu bolo poskytovanie služieb prerušené a poradenstvo poskytovali telefonicky a mailom. „Počas tohto pre všetkých neľahkého obdobia cudzinci žijúci v Nitre riešili s našimi pracovníkmi najmä otázky ohľadom žiadosti o finančnú pomoc poskytovanú štátom pre SZČO, registrácie na Úrade práce a žiadosti o dávku v nezamestnanosti, pomoci s domácim vzdelávaním detí počas online vzdelávania, možnosti odkladu splátok hypotekárnych úverov či možnosti rekvalifikačných kurzov,“ uviedla Kováčová.
Lenka Mareková
Vytvorené: 27. 11. 2020