Našou víziou musí byť postupná premena Nitry na moderné mesto.
Primátor Marek Hattas spolu s odborníkmi na smart cities hovorili na diskusnom fóre o vízii a stratégii Nitry pri jej postupnej premene na inteligentné mesto 21. storočia. Za jedným stolom sa v Obradnej sieni mesta Nitry stretol s Petrom Blaasom, obchodným riaditeľom zo spoločnosti Antik Telecom, Martinom Noskovičom, zástupcom pre smart city zo spoločnosti Alam a Martinom Vargom, manažérom predaja z firmy Slovanet.
Diskusia sa krútila okolo témy zavádzania inovácií a moderných technológií do všetkých oblastí správy a rozvoja mesta. Diskutovalo sa o skúsenostiach so smart cities na Slovensku, modernej doprave, integrovanom dopravnom systéme, možnom využití elektrických skútrov namiesto bicyklov a inteligentnom vyprázdňovaní kontajnerov, v ktorom hrá Nitra na Slovensku prím. S ohľadom na súčasnú realitu sa účastníci konferencie postupne prepracovali k vízii postupnej premeny miest na mestá 21. storočia, ktoré budú ústretové voči svojim občanom. Každé mesto však musí mať svoju víziu a svoje vlastné smerovanie, malo by vedieť, čo jeho obyvatelia potrebujú.
Primátor Nitry Marek Hattas uviedol, že v Nitre sú polopodzemné kontajnery s aplikáciami, bikesharing, SOS tlačítka, elektronabíjačky na autá. „Pri stojiskách bikesharingu máme inteligentné lavičky, ktoré neviem či niekedy niekto využil,“ dodal primátor a pokračoval: „Dôležitá je efektivita a potreba participácie obyvateľov. V krajských mestách, ako je aj Nitra, je potrebná mobilita a ekológia. Robili sme plán udržateľnej mobility. Ideálne by bolo mapovať situácie pravidelne a na tom stavať. V Nitre smart riešenia postupne zavádzame, aj keď to ide pomaly a vyžaduje to čas.“
Účastníci konferencie sa zhodli, že pri téme dopravy bude nevyhnutné jej zefektívnenie a podpora alternatívnych foriem. Podľa Martina Noskoviča z firmy Alam, ktorá sa venuje mapovaniu dopravy a zberu dát, vďaka zberu údajov si mestá vedia pripraviť vlastné dopravné riešenia, či už ide o úpravy križovatiek, alebo plánovanie ďalšej výstavby cyklotrás. Martin Varga zo spoločnosti Slovanet vyzdvihol, že Nitra je na Slovensku lídrom v oblasti budovania polopodzemných kontajnerov so senzormi, avizujúcimi ich naplnenosť. Autá nemusia zbytočne hatiť ulice mesta a idú až v prípade, keď senzor avizuje naplnenosť.
Primátor Nitry Marek Hattas na to zareagoval slovami, že polopodzemné kontajnery sú pre mesto výhodné, hygienické, zároveň šetria miesto a tým aj parkovacie miesta. „Polopodzemné kontajnery budujeme najmä na sídliskách. Uvažujeme aj o ďalších smart riešeniach v odpadovom hospodárstve, ktoré však nie sú jednoduché,“ dodal primátor.
Martin Noskovič, zástupca pre smart city zo spoločnosti Alam informoval o technologickom progrese kamerových systémov, kde dôsledná videoanalytika nahradí klasické fixné senzory zabudované do „podlahy“ parkoviska. V tomto prípade urobí softvér analýzu a automaticky vyhodnotí informácie, čo je veľkým prínosom pre oblasť bezpečnosti.
Primátor Marek Hattas načrtol aj ďalšie plány nitrianskej radnice: „Chceli by sme sa zamerať na videoanalytiku, prebrať do vlastnej správy osvetlenie v meste a zastabilizovať bikesharing. Zmeny vidím v prechode na požičiavanie elektroskútrov, s ktorými v našej kopcovitej Nitre zdoláme Zobor aj Klokočinu lepšie ako na bicykloch.“ V rámci osvetlenia sa radnica chce postupne zamerať na generačnú obnovu uličného osvetlenia. „Postupne sa chceme dopracovať k vlastnej elektrickej a dátovej sieti. Výzvou bude presadenie zmeny zákonov, najmä v oblasti obmedzených právomocí pri možnej zmene parkovacej politiky.
Ľudmila Synaková
Foto: Roman Oravec
Vytvorené: 30. 10. 2019