Ročne vypije Slovák nad 15 rokov až 11,5 litra čistého alkoholu
24. január 2023

Po ťažkom dni mnohí siahneme po pive, či pohári vína. Pri oslavách je tých pohárikov viac. Ročne sa z toho stane viac ako 11,5 litra čistého alkoholu na každého Slováka staršieho ako 15 rokov.

Nepiť je umenie! S týmto heslom štartuje ďalší ročník zdravotne osvetovej kampane Suchý február, ktorá pomáha širokej verejnosti preveriť jej vzťah k alkoholu a zmeniť zabehnuté návyky. Dôvodom je nadmerná spotreba alkoholu na Slovensku.. Rizikovo u nás pije viac ako 400 000 ľudí. Vlani sa podľa prieskumov  v Českej republike zúčastnilo „Sucháča“ viac než 13,5 % dospelej populácie.

Pravidlá sú jednoduché. Celý február ani kvapku alkoholu. Účastníci „Sucháča“ sa môžu registrovať na stránkach www.suchyfebruar.sk. Skúsiť mesiac bez alkoholu vyzerá jednoducho. Lenže v skutočnosti je za tým odvaha skúsiť niečo nové, schopnosť pozrieť sa úprimne sám na seba, sila vykročiť zo zabehnutých koľají a ísť svojou vlastnou cestou.

Ľudia sa môžu zapojiť aj tak, že predvedú pre „Sucháč 2023“ svoje umenie. Môžu sa držať svojho talentu alebo skúsiť niečo úplne nové. Dielo potom natočiť, odfotiť, nahrať, napísať, namaľovať, vymodelovať, ale hlavne zdieľať  s hashtagmi #nepitjeumenie a #suchyfebruar.

Tvorivé konanie môže hrať dôležitú úlohu v liečebnom procese, pokiaľ sa niekto na hranu akejkoľvek závislosti dostane. Najčastejšie sa využíva arteterapia – kreatívna neverbálna terapia. Ide o veľmi účinný prostriedok, ako pracovať s využitím výtvarných techník a procesom tvorby.

Kampaň Suchý február pozná už 84% českej populácie vo veku 18+. Počet ľudí, ktorí v minulom roku deklarovali účasť, sa vyšplhal na 13,5 %, teda v prepočte na 900 000 ľudí. Dôležitá je aj úspešnosť účastníkov kampane v sušení, ktorá je pomerne vysoká. Úspešne dokončenú mesačnú abstinenciu deklaruje zhruba 90 % ľudí, ktorí sa do kampane zapoja.

Suchý február umožňuje dať si na jeden mesiac od alkoholu odstup, vďaka čomu môžeme zistiť, ako veľmi svoje pitie ovládame a ako veľmi alkohol ovláda nás. Podľa prieskumu z roku 2021 medzi 706 účastníkmi v Českej republike  deklaruje zníženie spotreby alkoholu ešte 4 mesiace po kampani 53 % z nich.

Niekedy je umenie aj ľudí inšpirovať k zmene, tak skúsme to spoločne. Pomôžte  na Slovensku naštartovať zmenu a inšpirovať ľudí k umiernenejšej konzumácii alkoholu.

Viac na www.suchyfebruar.sk

Timea Galová
Foto: ilustračné


Najčítanejšie správy
Diskusia o transparentnosti samosprávy
31. január 2023
Nitra sa zapojí do protestnej akcie, vypne…
30. január 2023
Triedim, triediš, triedime #3
30. január 2023
Miesta, kde nájdete Radničné noviny
27. január 2023