Mesto Nitra získalo Národnú cenu Slovenska za kvalitu a spoločenskú zodpovednosť. Víťazom sa stalo v kategórii kvalita.
Súťaž s 22-ročnou tradíciou vyhlasuje Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR ako koordinátor štátnej politiky kvality.
Mestá obvykle nevyhrávajú cenu za kvalitu
Poslaním súťaže je zapojenie čo najširšieho okruhu organizácií verejnej správy aj podnikateľskej sféry do progresívnych metód manažérstva, prostredníctvom ktorých sa dosahuje zvýšenie efektívnosti a výkonnosti všetkých činností organizácie. Tým sa zvyšuje kvalita života občanov.
Nie je obvyklé, aby národné ceny vyhrávali mestá. Ocenené bývajú zväčša ministerstvá alebo organizácie, ktoré pod ministerstvá spadajú. Okrem nich súťažia ešte napríklad školy, mestá alebo samosprávne kraje.
„Toto prestížne ocenenie je výsledkom neúnavnej práce, odhodlania a profesionálneho prístupu nášho tímu, ktorý sa každý deň snaží o zlepšovanie služieb a života v našom meste. Ďakujem celému tímu mestského úradu za ich nadšenie, tvrdú prácu a zodpovednosť voči našim obyvateľom. Táto cena patrí nám všetkým a je záväzkom pokračovať v našej spoločnej vízii pre lepšiu Nitru,“ povedal bezprostredne po udelení ocenenia primátor Marek Hattas.
Správne riadenie projektov šetrí mestu peniaze
Súťaž ako jediná u nás ponúka organizáciám verejnej správy a podnikateľského sektora možnosť vyzdvihnúť svoje silné stránky a zhodnotiť sa podľa európskych uznávaných kritérií. Organizácie zapojené do súťaže museli preukázať, že kvalita a spoločenská zodpovednosť sú pre ne prioritou v každej oblasti ich pôsobenia.
Súťaž má dve kategórie – kvalita a spoločenská zodpovednosť. V kategórii kvalita, v ktorej Nitra vyhrala, je súťaž založená na princípoch výnimočnosti manažérskeho modelu CAF.
„Pri nástupe do funkcie v roku 2018 som utrpel menší šok, keď som zistil, že na mestskom úrade neexistuje žiadne riadenie projektov a procesov. Modelom CAF sme sa okrem iného postarali o riadenie procesov, aké bežne funguje v súkromných firmách. K tomu zavádzame riadne riadenie projektov a výsledkom je napríklad schopnosť získavať pre mesto oveľa viac peňazí z externých zdrojov, vrátane eurofondov, čo má zase za následok, že sa nám podarilo dostať mesto na jeho historicky najnižšie zadĺženie,“ vysvetľuje primátor.
Prínos pre obyvateľov
Po zavedení modelu CAF do procesov na mestskom úrade si zmeny v kvalite poskytovaných služieb mohli okamžite všimnúť aj obyvatelia.
„Nastavili sme vnútorné procesy na úrade, vďaka ktorým efektívnejšie riadime investičné akcie v meste, od vysúťaženia zhotoviteľa až po ich realizáciu. Mesto má novú web stránku, ktorá nekopíruje štruktúru úradu, ale je vytvorená podľa reálnych potrieb obyvateľov tak, aby na nej každý intuitívne a rýchlo našiel, čo potrebuje. Organizácia klientskeho centra sa nastavuje na základe dát z vyvolávacieho systému, čo viedlo k väčšej efektivite a čo občan pocítil na kratšom čakaní a rýchlejšom vybavení agendy, s ktorou za nami na mestský úrad prišiel,“ povedal prednosta radnice Martin Horák. V lepšom zorientovaní sa pri vybavovaní úradných vecí pomohli aj videá, ktoré názorne ukázali, ako postupovať v jednotlivých prípadoch riešených na radnici.
Kvalita kultúrnych a spoločenských podujatí sa zase zvýšila zisťovaním spätnej väzby od návštevníkov podujatí. Rovnako sa vytvorilo množstvo verejne prístupných databáz, v ktorých si občan ľahko nájde informácie rôzneho typu – od informácií o poskytovaných sociálnych službách cez rozmiestnenie CO krytov až po informácie o tom, kde všade sú rôzne inžinierske siete.
Mesto pokračuje v neustálom zlepšovaní svojich činností smerom k obyvateľom aj vlastným zamestnancom. Má na to prijatý akčný plán zlepšovania na roky 2024 – 2026. „Zapájame sa do výmeny skúseností medzi mestskými úradmi a ďalšími organizáciami verejnej správy v rôznych oblastiach riadenia kvality úradu. Výsledkom je nielen zdieľanie skúseností a vzájomné učenie sa, ale aj porovnávanie výsledkov výkonnosti na základe dát, čo môže výrazne pomôcť v skvalitnení služieb občanom a vo zvýšení celkovej kvality života v meste,“ povedala Monika Reiskupová, metodička modelu CAF.
Tomáš Holúbek
Vytvorené: 18. 11. 2024